Azok a fránya Q-kódok

2024.05.14 00:07:23 | Admin

A Q-kódok és az Őket összefoglaló "Q-kódex" hárombetűs kódokból állnak, amelyeket a hajózásban, repülésben, és a számunkra fontos rádiózásban használatos típusüzeneteket nemzetközi szabvány szerint helyettesítik és az első betűjük mindig Q.

A Kódok értelmezése az alábbi: QRV? vagyis Készen állsz?

Az alábbiakban összeszedek néhányat, ami fontos lehet számunkra:

 

 

QRA: Állomásom neve
QRB: A távolság köztünk
QRG: Az állomásod frekvenciája
QRH: Az állomás frekvenciája ingadozik
QRK: A riportod x/y fokozatú.
QRL: El vagyok foglalva
QRM: Zavar ...
QRN: Légköri problémák vannak
QRO: Emeld a teljesítményt
QRP: Csökkentsd a teljesítményt
QRQ: Gyorsabban adj
QRS: Lassabban adj
QRT: Szüntesd be az adást
QRU: Nincs közleményem
QRV: Készen állok
QRX: Újrahívlak x órakor a(z) y frekvencián
QRZ: (Név) adásban/Hív téged
QSB: Halkulsz (fading effektus)
QSL: Vételi nyugtázás (üzenet végén: Vétel-ként)
QST: Általános hívás minden állomásnak
QSW: A ... kHz-es frekvencián fogok adni
QSO: Közvetlen forgalmazni (esetünkben kapcsolatfelvétel)
QSP: Közvetíts X állomásnak
QSY: Válts másik frekvenciára
QTC: Közleményem van
QTH: Helyzetem (lokáció)
QTR: A pontos idő ...

Ezen Q kódok használhatóak kérdésként is, például: 
Mátrai Remete, QRZ 92-es Zotya. QTH JN97UW31, kérek egy QRK-t; QSL
Szia Zotya, QRA Mátrai Remete, QTH JN97WW90, QRK 5/5, QRB 4 km; QSL
Persze, arra, hogy ezeket használjuk senki sem kötelez

A Q-kódok rövid története:
Az Első Q-kódokat 1909 körül a brit kormány dolgozta ki a kereskedelmi hajói és parti állomások részére, hogy megkönnyítse a kommunikációt a különböző anyanyelvű tengeri rádiótávírászok között is, így hamarosan nemzetközi használatba is átkerült. 1912. július 5-én Londonban aláírt Nemzetközi Rádiótávírászati Egyezmény függelékében már 45 darab Q-kód szerepelt. A Q kezdőbetű választásának a valószínűsíthető oka, hogy az angol anyanyelvben, ahogy a legtöbb európai nyelvben is, a Q-val kezdődő szavak listája igen rövid és néheny rövidítés kivételesen minden esetben U betű követi, tehát az összetéveszthetősége elhanyagolható.

1915-re néhány Q kódot átvett az amatőr rádiózás. Az ARRL (Amerikai Rádiótávközlési Egyesület) elindította a QST című, rádióamatőröknek szóló lapját, az "általános hívás minden állomásnak" jelentésű, az amatőrök között addigra már ismertté vált Q-kódot választották. 

Az eltelt évtizedek során a Q-kódexet számos alkalommal újabb kodokkal bővítették, így már találhatók kódok az időjárási adatok közléséhez, rádió-iránykeresés, rádiónavigációs eljáráshoz és egy baleset sérültjeinek, vagy túlélőinek felkutatására vonatkozó információk közléséhez is.

Ugyanakkor vannak olyan kódok, amelyek az átalakult gyakorlat értelmetlenné tette a használatát. Ilyen például a QSWI. Régi jelentése: Emelje a "szikra" frekvenciáját, ami mára "A ... kHz/MHz frekvencián fogok adni" értelmet kapta. Ezt bátran használjuk!

Érdekességek

A Q-kódex mintájára másféle rövidítéskódexek is születtek, pl. a NATO tagországokban a Z-kódex. 

Sok Q-kódhoz tartozik egy kifejezés, amelyet a kód három betűjele rövidít. Például a másik állomás felé vezető mágneses irányszögre vonatkozó kérdés-kódja a QDM, azaz a Question Direction Magnetic (Kérdezem a mágneses irányszöget), vagy a QFE, Field Elevation (reptér tengerszint feletti magassága lábban megadva), vagy a QNH, ami pedig a Quasi-Non-Hydrostatic (szinte nem hidrosztatikus nyomás) kifejezést rövidíti, amely a tengerszintre átszámolt, helyi légnyomást jelzi.

A katonai és polgári repülést párhuzamba vonni a rádiózással igen nehéz, bár most megteszem, hogy legyen itt a saját tollamból is valami, hiszen mi történik, ha angol nyelvű rádiós kerül a frekvenciánkra, vagy mi az övére? Azon kívül, hogy beesik az eső! Az alábbiakban erre próbálok kicsit választ adni.

Az angol nyelvterületen szeretik a NATO ABC-t használni, tehát, ha egy rádióüzenetben ezt hallod: Jason92 QUEBEC ROMEO ZULU, ne lepődjetek meg. Csak a NATO ABC-vel betűzi a jobb érthetőség kedvéért. Ha pedig (esély nem sok van rá) katonai frekit fogsz gumiban, akkor szokj ezekhez hozzá. Ugyanígy, repsávon is mindennapos az alábbi:
WizzAir 39109LIMA, Taxi to Holding Point ALPHA 2, Runway 31 left, via Taxiway UNIFORM, ALFA. (Majdnem HungaroControlos tudásból)

Hasznos linkek

Facebook | NMHH | PMRRadio.hu | DND
Minden jog fenntartva © 2024 446.hu